B2B content marketing, wat is dat?

Content marketing een term die je vast wel eerder hebt gehoord. Maar wat betekent dat eigenlijk? En is dat voor de consumentenmarkt (B2C) hetzelfde als de zakleijke markt (B2B)? B2B Content marketing, wat is dat en hoe werkt dat voor bedrijven die vooral andere bedrijven als klant hebben?

B2B Content Marketing

Marketing is het proces waarbij je je product vormgeeft en je publiek via diverse middelen benadert om ene klant van ze te maken. Waarbij je wilt dat klanten jou ook weer nieuwe klandizie aanbrengen. Kortom marketing vormt je product of dienst en haalt potentiële klanten binnen.

Content is datgene wat je maakt aan tekst, video, audio en beeld om je publiek te bereiken. Dat hoeft niet speciaal gemaakt te zijn voor marketingdoeleinden. Het kan ook materiaal zijn wat al aanwezig is in je organisatie.

Een goed voorbeeld van content marketing is een website. Voorheen was de website nog de digitale marketing variant van de statische folder. Echter voor een website om bezoekers te laten terugkeren moet er regelmatig nieuwe interessante content komen. Het is het handigste als je dat op basis van een plan doet.

Eigenlijk is content marketing hetzelfde al uitgeven. Dat is ook het creëren van content op basis van informatie die mensen willen. Alleen je verkoopt nu niet advertenties of abonnementen, maar je wilt dat de klant een aankoop doet. Tenminste dat is bij B2C het geval.

Verschil tussen B2C en B2B content marketing

Wat betreft digital marketing consultancy is B2C al voor een groot deel uitgekristalliseerd. Voor de consumentenmarkt zijn er al op online gebied gespecialiseerde teams die bij grote en kleine bedrijven en bureaus content maken. Vaak ook met behulp van technieken uit de reclamewereld. Door middel van massareclame en de wet van de grote getallen worden herkenbare producten voor overzienbare prijzen verkocht.

Bij B2B gaat het vaker over contracten die langer lopen, hogere prijzen en complexere producten en diensten. Dat is mooi want dan heb je veel te vertellen. Maar de doelstelling is anders. Terwijl je bij B2C over het algemeen tot verkoop kunt en wilt overgaan is dat bij B2B anders. Je zult vooral een afspraak willen maken zodat je nog dieper kunt ingaan op de wensen van de klant en meer kunt vertellen over de mogelijkheden.

Reclame en consultancy

Voor B2C content marketing spreek je eigenlijk vooral van reclame gevolgd door verkoop. Supermarkt producten van bekende merken zijn het beste voorbeeld daarvan. Coca Cola zet een heel reclame apparaat in om massaal cola voor 30 per blikje te verkopen. Vooral merkbekendheid en aanwezigheid dient om het product waar een laag aankooprisico aan vastzit te verkopen.

B2B content marketing gaat eigenlijk meer over voorlichting en consultancy voordat er überhaupt contact is opgenomen. Je bent niet bezig om mooie filmpjes te maken voor een product van 1 euro waarvan er miljoenen worden verkocht. Je hebt een klein aantal afnemers nodig die grote omzetten opleveren. Je toekomstige klant moet daarom al zo geïnformeerd zijn voordat zij een afspraak heeft dat het voor jullie beiden een nuttig gesprek wordt.

Hoe maak ik dan relevante (nieuwe) content?

Dat kan ik je natuurlijk vertellen. In de eerste plaats denk je na over wat het is dat je doet en hoe je daarmee mensen kunt helpen. Op basis daarvan bedenk je relevante boodschappen. Daarnaast kijk je naar hoe je die content kunt verspreiden. Want het medium bepaalt de vorm van de boodschap. Je eigen site biedt andere mogelijkheden dan een post op facebook.

Tekst is natuurlijk de meest voor de hand liggende content vorm. Maar denk ook aan beeld, infographics, video en audio. Ik kan je helpen met het bedenken en opstellen van een aantal basis stukken content. Die kun je dan gebruiken om regelmatig in te zetten. Kijk ook naar mijn berichten over digital marketing consultancy op Facebook, Google+ of LinkedIn.

Hoe verspreid ik mijn content dan?

Via je eigen website, je e-mail nieuwsbrief, je social media kanalen, SEO, SEA en adverteren. Heb je al deze dingen niet dan kan ik je helpen om die te maken en op te zetten of om de personen te vinden die het voor je kunnen doen. Dat kan ik voor zzp-ers, maar ook voor grote bedrijven. Indien nodig kan ik die projecten ook van begin tot einde leiden. Kijk voor een aantal basis pakketten naar mijn digital marketing consultancy tarieven.

Conclusie

Eigenlijk is content marketing niets anders dan het maken van nuttige informatie voor je klanten. Dat wat jij of je organisatie in algemene gesprekken vertelt kun je verpakken in relevante content. Uiteindelijk moet dat ertoe leiden dat ze vertrouwen krijgen in jou of je organisatie en contact opnemen.

 

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *