Dus je wilt iets met Adwords doen? 13 essentiële tips

In 2017 zal het meeste advertentiegeld in de wereld aan digital uitgegeven worden. De helft in digital advertising zal aan zoekmachine adverteren (SEA) uitgegeven worden. In 2017 zal er dus zo’n 80 miljard $ aan Google Adwords worden uitgegeven. Logisch want het is de manier om snel gevonden te worden op woorden die over jouw product of dienst gaan. Kost wat, maar dan heb je ook wat, toch? Helaas merk ik nog in veel gevallen dat er aan een aantal basisvoorwaarden niet wordt voldaan. Daarom deze essentiële tips om meer uit je Adwords budget te halen.


1. Doelstelling

Wat wil je bereiken? Branding, verkoop, leads, iets anders? Stel vast wat het is dat je wilt bereiken met de traffic die je naar je site stuurt.

2. Klaar?

Is je site wel klaar wat betreft inhoud en design voor je doelstellingen? Het heeft weinig zin om via Adwords mensen naar je site te sturen als er geen goede en goed gestructureerde informatie op staat.

3. SEO

Heb je ook alle SEO regels al toegepast op je site? Dit helpt ook bij SEA en helpt je ook bij het opstellen van je Adwords campagne.

4. Landingspagina

Heb je een, of beter, meerdere landingspagina’s? Bij Adwords verwachten mensen meestal ook een duidelijk aanbod.

5. Link naar landingspagina

Leidt de link van je advertentie ook naar de landingspagina? Dit lijkt een open deur, maar het zou je verbazen hoeveel mensen dit nog verkeerd doen.

6. Long tail zoekwoorden

Ga je wel voor de long tail (meerdere en meer obscure termen) in je zoektermen? Adwords draaien al een tijdje mee en je zult creatief moeten zijn in waar mensen op zoeken. Zeker als je net komt kijken en een beperkt budget hebt.

7. Doe geen valse beloften

Ga geen woorden of zinnen invullen die niets met je product of site te maken hebben. Het is verleidelijk, maar complete verspilling van je budget. Ga niet “tips voor doe het zelf” kopen als je alleen maar gereedschap verkoopt en geen doe het zelf tips hebt op je site.

8. Noem de juiste (totaal-)prijs 

Maak je aanbod ook waar. Zeg niet in je advertentie: “Nu voor 10 euro” als tijdens het bestellen blijkt dat er nog 10 euro verzendkosten bij komt.

9. Schrijf creatieve kopij

De ruimte voor tekst is kort, maar dat betekent niet dat je in een Adwords tekst niet kunt proberen creatief te zijn.

10. Maak meerdere advertentiegroepen

Meestal heb je wel meerdere producten of diensten. Maak daar dan ook advertentiegroepen voor. Dat biedt je de mogelijkheid om de advertenties in de advertentiegroep daarop aan te passen. Daarnaast wordt meetbaar welke producten en diensten beter scoren dan andere.

11. Schrijf meerdere advertenties

Maak per advertentiegroep meerdere advertenties. Hier kun je je copywriting en creativiteit kwijt. Ook is dit later meetbaar. Zo kun je zien of een advertentie met een aanbieding hoger scoort dan een waarin je vooral focust op je merknaam.

12. Meten is weten

Gebruik Google Analytics naast de Adwords rapportage. Kijk niet alleen naar hoeveel geld je besteedt en hoeveel orders of leads je krijgt. Kijk naar het aantal bezoekers, hoe lang ze blijven, welke pagina’s ze bezoeken. Welke zoekwoorden en welke advertenties werken goed, welke niet?

13. Sleutel aan je biedingen en budget

Gebruik de statistische informatie in Analytics en uit Adwords om je budget aan te passen. Begin met een laag bedrag zowel als dagbudget en voor kliks en bekijk daarvan de resultaten. Ga dan steeds verder en hoger met de advertenties en zoekwoorden die de beste resultaten geven.

Als je deze tips ter harte neemt dan ben je al een heel end op weg naar een succesvolle Adwords campagne. Open deuren? Ja, maar helaas kom ik ze regelmatig tegen. En niet alleen maar bij beginnende zelfstandigen. Ook grotere organisaties blijken rücksichtslos geld te storten in niet presterende en niet gemeten Adwords campagnes. Wil je meer weten over wat je kunt doen met Adwords, aarzel dan niet om contact op te nemen. Ook voor trainingen en workshops. info@thesinghdigital.nl
adwords advies

Please follow and like us:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *