SEO, wat is dat nou? Alleen maar het hart van je (online) marketingcommunicatie

SEO, searchengine optimisation, zoekmachineoptimalisatie wat is dat nou? De meest eenvoudige uitleg is het inrichten van je site zodat Google je goed vindt. Maar hoe doe je dat nu precies? Daarover heb ik al eerder een blog geschreven met een overzicht van manieren om goed gevonden te worden. Echter deze manieren tezamen vormen eigenlijk het hart van online marketingcommunicatie. Sterker nog het is eigenlijk het hart van je marketingstrategie.

SEO: een fundamentele wijziging in marketing

We zijn zo langzamerhand ermee bekend dat internet een verandering heeft gebracht in de manier waarop producten worden gemaakt en verkocht. Eerst werd er een massagoed geproduceerd en via massamedia onder de aandacht gebracht en zodoende verkocht.

Maar een specifiek onderdeel van internet namelijk zoekmachines zijn daar een belangrijke factor in. Want zoekmachines brengen vraag en aanbod bij elkaar. In het verleden kon je naar de winkel in de buurt om een goed te halen. En je had nog een beperkt aantal postorderbedrijven. Nu kun je op internet maatwerk bestellen van over de hele wereld. Dan moet je echter wel die leverancier kunnen vinden. En de leverancier moet zichzelf vindbaar maken.

Google heeft zichzelf onbetwist marktleider gemaakt in dit segment. Zij zijn de belangrijkste partij in op internet vraag en aanbod bij elkaar brengen. In 2016 heeft Google zo’n $89 miljard omzet gemaakt. Dat is zeker 80% Adwords dus 71 miljard omzet komt daar vandaan. Daar komen weer orders voor adverteerders vandaan waar die Adwords voor zijn gemaakt. Als we dan een gemiddelde orderwaarde van $20 aan een Adword dollar koppelen dan wordt er door Google via Adwords $1,42 biljoen omgezet (20 x 71 = 1420 miljard). En dan nemen we daarin niet mee wat er via SEO en advertentie inkomsten door derden wordt gerealiseerd.

Google is dus een zeer belangrijk kanaal waarop produkten en diensten aan de man worden gebracht. Op een heel andere wijze dan hiervoor via radio, TV en print mogelijk was.

Ja, maar wat betekent dat voor mij?

Leuk zo’n uiteenzetting, maar wat moet ik daarmee? Volg me dan nog wat langer. Zoals ik al in een eerder stuk zei. SEO is je bibliotheek. De bibliotheek is de meest klantvriendelijke omgeving die er is. Alles is zodanig gesorteerd dat het makkelijke en logisch te vinden is. Daarnaast werken er mensen die verstand hebben van de onderwerpen die zonder andere motieven adviseren.

seo-bibiliotheek-gevonden
SEO gezien niet helemaal juist gesorteerd, maar wel een leuke vondst! 😉


Nogmaals, wat betekent dat voor mij?
De sortering vind plaats op basis van metadata. Dat zijn details als titel, auteur, uitgavejaar etc. over de boeken en uitgaven. Google doet dit voor websites. Maar Google voegt daar nog andere zaken aan toe zoals welke sites naar jouw site verwijzen. Maar ook of jouw site voldoet aan een aantal andere kwaliteitscriteria. Bijvoorbeeld of de site regelmatig een update krijgt. Is de content op jouw site ook onderscheidend ten opzichte van anderen.

Dit betekent dat je een verhaal moet hebben wat je uniek maakt. De metadata maken het makkelijk vindbaar, maar de inhoud, het verhaal moet ervoor zorgen dat je boek uitgeleend wordt. En dat verhaal moet regelmatig verteld worden op nieuwe manieren. Google heeft al geautomatiseerd hoe sites ingedeeld moeten worden. Als je gebruik maakt van een CMS dan zal je site al grotendeels ingericht zijn voor de basis SEO. Maar hoe gaat jouw kooksite gevonden worden tussen al die andere als je niks unieks hebt? Als er niemand is die naar jou verwijst? Als je niet aangeeft dat je specifiek kookcursussen doet voor de regio Lutjebroek? SEO is dus niet een nagedachte over hoe je je site inricht, maar is de kern van wat je doet. Daarmee vormt het ook het hart van je marketingcommunicatie. Het is het startpunt van het product of de dienst die je verkoopt.

Iedere dag gaan er mensen op zoek naar jouw product of dienst op Google. Alleen dan moet je wel alle middelen goed benutten. En dan gaat het er vooral om dat je regelmatig content plaatst waarin je unieke informatie plaatst die relevant is voor je potentiële klant. Soms wordt dit SEO tekstschrijven genoemd. Maar het is ‘gewoon’ tekstschrijven. Alleen de juiste trefwoorden in een tekst neerzetten is niet voldoende. Daarmee gaat iemand niet iets van je kopen.

SEO-koel-verhaal
Koel verhaal, SEO!

Dus zorg ervoor dat je een verhaal hebt wat je kunt vertellen. Dat verhaal is uiteindelijk het hart van al je marketingcommunicatie uitingen. Maar dat begint dus bij SEO. Wil je hulp om je verhaal te vertellen via SEO, SEA, social media en online (video) advertising? Nodig me uit voor een kop koffie en je krijgt een gratis professionele SEO scan toe! Je krijgt er geen spijt van dus tot gauw! info@thesinghdigital.com

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *